Boríme mýty o štúdiu v zahraničí: úroveň štúdia, výber predmetov a výučba cudzích jazykov

Internatni skola v USA Idyllwild Arts school – graduation 2

O štúdiu v zahraničí vo všeobecnosti a konkrétne o tom stredoškolskom koluje veľa mýtov a bola by škoda, keby študenti a ich rodiny zavrhli štúdium na strednej škole v USA, Veľkej Británii alebo inde na základe nepravdivých alebo skreslených informácií.

Preto sme sa rozhodli dať dohromady 3 najčastejšie mýty o štúdiu v zahraničí a vyvrátiť ich na základe našich osobných skúseností aj príbehov klientov a klientok. 

Mýtus č. 1: Zahraničné školy sú jednoduchšie ako na Slovensku či v Česku

Vzdelávací systém v zahraničí je úplne iný. Napríklad na amerických súkromných internátnych stredných školách si študenti vyberajú veľkú časť predmetov sami. Majú možnosť vybrať si až zo stovky možností. Okrem povinných predmetov sa môžu venovať robotike, morskej biológii alebo podnikaniu a e-športu.

Študenti sa zvyčajne musia učiť angličtinu, americké dejiny alebo matematiku. Môžu si však vybrať aj úroveň náročnosti predmetov, ktoré chcú študovať. Takže keď má škola napríklad ako povinný predmet chémiu, nemusia ho všetci študenti absolvovať na rovnakej úrovni. Ak chcete chodiť na chémiu a zaujíma vás, môžete si vybrať ťažšiu variantu. Ale ak by ste radšej chodili na dejepis, literatúru alebo dokonca na divadlo, môžete absolvovať nižšiu úroveň chémie a zvyšok času a energie venovať tomu, čo vás naozaj zaujíma.

Väčšie možnosti výberu na stredných školách v zahraničí

Oveľa väčšia zodpovednosť je tak na samotných študentoch. Pri premýšľaní o ich budúcej kariére im však pomáha kariérny poradca, ktorý s každým študentom dlhodobo pracuje. Študenti si môžu vyberať nielen z desiatok predmetov, ale aj premýšľať o tom, čo by ich bavilo a kde sa vidia v budúcnosti. Môžu sa tiež uplatniť v praxi – pracovať na vlastnom projekte, založiť školský klub, viesť študentský spolok, hrať v divadelnej hre alebo ju režírovať, prispievať do školského časopisu, nahrávať podcast a mnoho ďalšieho.

Tieto stredné školy kladú väčší dôraz na rozvoj individuálneho talentu a prax. Preto často nevyžadujú podrobné teoretické vedomosti, ale skôr schopnosť preniesť vedomosti do praxe. Niektoré školy sa viac zameriavajú na študijné výsledky študentov, iné na šport alebo umenie. Náročnosť je teda ťažko porovnateľná.

Porovnanie štúdia na strednej škole na Slovensku a v zahraničí

Nedá sa povedať, či je štúdium ľahšie alebo ťažšie ako na Slovensku alebo v Česku, ale určite je efektívnejšie, pretože zo školy odchádzajú ľudia, ktorých baví učiť sa, rozvíjať sa a hľadať spôsoby, ako uplatniť svoje vedomosti a zručnosti. Z pohľadu rodiča opísal v našom rozhovore svoje skúsenosti Libor Musil, ktorého dve deti študovali v zahraničí a teraz pracujú v jeho rodinnej firme. Svoje skúsenosti hodnotí nielen ako rodič, ale aj ako zamestnávateľ.

Medzi dôležité argumenty patrí aj to, že školy sú na svojich absolventov hrdé – často majú alumni skupiny a udržiavajú vzťahy so svojimi bývalými študentmi. Môžu sa pochváliť tým, kde ich absolventi pokračovali v štúdiu alebo aké kariérne úspechy dosiahli.

Stredná internátna škola v USA – Wilbraham and Monson

Mýtus č. 2: Na zahraničných školách nejdú do hĺbky

Na zahraničných internátnych školách (najmä v USA, Kanade, Veľkej Británii a Španielsku), s ktorými spolupracujeme v Education Study, si študenti zväčša sami vyberajú predmety. Na mnohých školách si vyberajú až zo stovky možností. Zvyčajne si však vyberajú menej predmetov na štúdium, než je bežné na slovenských alebo českých školách. 

V USA môžu študenti študovať 6 predmetov, zatiaľ čo na niektorých britských školách môžu študovať len 3 predmety za semester. To znamená, že majú oveľa viac priestoru venovať sa jednotlivým predmetom a ísť do väčšej hĺbky, než je tomu u nás.

Inovatívne vyučovanie na strednej škole v zahraničí

Okrem toho učitelia stredných internátnych škôl vítajú nápady a projekty, ktoré do vyučovania prinášajú samotní študenti. Veľký dôraz sa kladie práve na to, aby sa študenti prakticky venovali predmetom a témam.

  • Môžu sa venovať kreatívnemu písaniu, viesť dramatický krúžok alebo založiť školský časopis.
  • Môžu založiť fiktívnu spoločnosť a vyskúšať si tak procesy podnikania.
  • Môžu sa podieľať na smerovaní školy a zasadzovať sa o vytvorenie školského parlamentu alebo sa zapojiť do existujúceho.
  • Môžu ísť na stáž ešte počas štúdia na škole a využiť získané vedomosti a zručnosti v praxi.
  • Môžu viesť vlastný výskum v školskom laboratóriu a mnoho ďalšieho.

Ako vyzerá deň na strednej internátnej škole v USA?

Ako už bolo spomenuté, študenti si taktiež môžu zvoliť úroveň obťažnosti študovaných predmetov. To znamená, že sa môžu venovať viac tomu, čo ich baví a zaujíma, a popritom neprídu o povinný základ. Znamená to tiež, že učiteľ má v triede študentov s podobnou úrovňou znalostí a záujmu o daný predmet a má tak možnosť tempo prispôsobiť jednotlivým skupinám.

Day in life – denný rozvrh študenta strednej internátnej školy v Amerike

Aj takto môže vyzerať školský rozvrh hodín na strednej internátnej škole. Môžete si všimnúť, že na jednotlivé predmety majú učitelia a študenti viac času, pričom dĺžka jednotlivých predmetov zodpovedá dĺžke prednášok na slovenských vysokých školách. To umožňuje dostať sa v preberaných témach viac do hĺbky bez nutnosti častého prerušovania výkladu.

Tanečná stredná škola v USA – Idyllwild Arts Academy

Mýtus č. 3: Na stredných školách v USA nie je dobrá príprava na učenie ďalších svetových jazykov

Naše prieskumy na Education Study ukazujú, že jazyk už nie je hlavným dôvodom, prečo študenti odchádzajú do zahraničia. Ich túžbu po zahraničných skúsenostiach poháňa skôr kvalita výučby, medzinárodné prostredie a možnosť venovať sa konkrétnym odborom – a to aj v prípade, že sa chcú venovať štúdiu jazykov.

Education Study spolupracuje so strednými internátnymi školami, ktorým na kvalite výučby skutočne záleží. Od študentov sa preto vyžaduje, aby sa okrem angličtiny učili aj druhý jazyk. Zahraniční študenti nie sú povinní absolvovať francúzštinu, španielčinu alebo iný cudzí jazyk, ale ak sa chcú zapísať, nikto im v tom nebráni.

Individuálna podpora talentov na strednej škole v zahraničí

Naopak na boarding schools sa študenti podporujú v hľadaní a rozvíjaní svojich individuálnych talentov. Ak teda majú študenti túžbu naučiť sa čo najviac cudzích jazykov, pretože koľko jazykov vieš, toľkokrát si človekom, kariérni poradcovia a učitelia ich v tom radi podporia.

Spomínaná španielčina a francúzština je na týchto školách základom. Študenti si však často môžu vybrať z oveľa širšej ponuky. Môžu študovať latinčinu, mandarínčinu alebo gréčtinu. Ich výhodou je aj to, že v drvivej väčšine prípadov sa v triede stretnú s rodeným hovoriacim.

Získajte priateľov z celého sveta a zdokonaľte sa v jazykoch na strednej škole v Amerike

Okrem výučby mnohých jazykov však internátne stredné školy ponúkajú aj ďalšiu prirodzenú výhodu – študujú na nich ľudia z celého sveta. Nie je teda nič jednoduchšie ako založiť na škole jazykový krúžok a organizovať pravidelné languages exchange meetups, na ktorých sa môžu učiť jeden od druhého. Keď potom pôjdu študenti na návštevu k priateľom do Francúzska, Talianska alebo dokonca do Južnej Kórey, budú si môcť objednať typické jedlo v reštaurácii v inom jazyku ako v angličtine!

Chcete sa pridať k šťastným slovenským študentom, ktorí študujú v zahraničí alebo už svoje školy absolvovali? Neviete, kde začať? Sme tu pre vás! Kontaktujte nás a my vám radi pomôžeme s výberom tej správnej strednej školy v zahraničí.

Zdieľať článok

Píšeme pre vás

High School alebo International Baccalaureate Diploma. Ako si vybrať zahraničnú strednú školu a jej ukončenie?

High School alebo International Baccalaureate Diploma. Ako si vybrať zahraničnú strednú školu a jej ukončenie?

Internátne školy
Nielen zlepšenie jazyka a medzinárodná skúsenosť. Čo dnes očakávajú študenti a ich rodičia od štúdia v zahraničí?

Nielen zlepšenie jazyka a medzinárodná skúsenosť. Čo dnes očakávajú študenti a ich rodičia od štúdia v zahraničí?

Zaujímavosti a tipyInternátne školy
Videli sme, že odišlo dieťa a vrátil sa dospelý človek, hovorí Libor Musil o deťoch a štúdiu v zahraničí

Videli sme, že odišlo dieťa a vrátil sa dospelý človek, hovorí Libor Musil o deťoch a štúdiu v zahraničí

Príbehy a skúsenostiInternátne školy